ذرت آبی و کمک به جلوگیری و درمان سندرم متابولیک

12 ژانویه‌ی 2017- رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به انواع مشکلات بهداشتی از جمله دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی منجر شود. با این حال، یک مطالعه‌ی جدید نشان می دهد که ذرت آبی بطور بالقوه از فرد در برابر چنین شرایطی محافظت کرده و حتی می تواند از ابتلا به سندرم متابولیک جلوگیری و یا آنرا درمان کند.

Guzman-Geronimoaاز موسسه‌ی علوم پایه در دانشگاه Veracruzدر مکزیک و همکارانش دریافتند که خوراندن عصاره‌ی ذرت آبی به موشهای صحرایی که از طریق رژیم غذایی نامناسب به سندرم متابولیک مبتلا شده‌اند، بطور چشمگیری موجب کاهش چربی شکمی آنها می‌شود. همچنین عصاره‌ی ذرت آبی منجر به بهبود فشارخون سیستولیک، کلسترول لیپوپروتئین با دانسیته‌ی بالا یا HDLو تری‌گلیسرید در این جوندگان می‌شود.  یافته‌های این تحقیق اخیرا در مجله‌ی Medicinal Foodمنتشر گردید.

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطری است که شانس ابتلا افراد به تعدادی از بیماریها از جمله بیماری قلبی، دیابت و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد. این عوامل خطر عبارتند از چاقی شکمی، بالا بودن مقدار تری‌گلیسرید خون، پایین بودن کلسترول خوب(HDL)، بالا بودن فشارخون و بالا بودن قندخون ناشتا. وجود سه عدد از عوامل فوق یا بیشتر در یک فرد تشخیص سندرم متابولیک را قطعی می کند.

 رژیم غذایی ناسالم یک عامل کلیدی در بروز سندرم متابولیک است، انستیتوی ملی قلب، ریه و خون به منظور کمک به جلوگیری از فاکتورهای خطر این بیماری به همه‌ی افراد اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و متعادل را که حاوی میوه‌جات سبزیجات، ماهی، مرغ، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و حبوبات باشد، توصیه کرده است.

در مطالعه‌ی اخیر، Geronimoaو همکارانش نشان دادند که افزودن ذرت آبی به رژیم غذایی می‌تواند یک راه موثر برای جلوگیری از سندرم متابولیک باشد. آنها تاثیر عصاره‌ی ذرت آبی را بر سندرم متابولیک در موشهای صحرایی بررسی کردند. ذرات آبی در مکزیک و ایالت‌های جنوبی آمریکا رشد می‌کند و دارای ارزش غذایی بالایی است، تحقیقات نشان داده است این گیاه حاوی مقادیر  بالایی لیزین، آهن و روی است. رنگ آبی این نوع ذرت مربوط به ترکیباتی به نام آنتوسیانین است، مطالعات پیشین نشان داده اند که آنتوسیانین‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و می‌توانند از فرد در برابر چاقی، بیماریهای قلبی عروقی و دیابت محافظت کنند.

Geronimoaو همکارانش با توجه به خواص آنتی اکسیدانی آنتوسیانین‌ها تحقیقات خود را بر روی تأثیرات احتمالی ذرت آبی بر کاهش اثرات تغذیه‌ی نامناسب برای کمک به مقابله با سندرم متابولیک آغاز کردند. محققان موش‌های صحرایی را با یک رژیم غذایی مملو از قند و کلسترول برای مدت 12 هفته تغذیه نمودند تا در این حیوانات سندرم متابولیک را القاء کنند.

پس از 12 هفته، موشها به 4 گروه تغذیه ای مختلف، برای مدت 4 هفته تقسیم شدند: گروه اول با رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی قند، گروه دوم با رژیم غذایی مملو از کلسترول، گروه سوم با رژیم غذایی مملو از قند و کلسترول و گروه چهارم با رژیم غذایی مملو از قند و کلسترول به همراه عصاره‌ی ذرت آبی تغذیه شدند.

نتایج حاصل از مقایسه‌ی گروه‌ها نشان داد گروه چهارم در مقایسه با گروه‌هایی که از عصاره‌ی ذرت آبی استفاده نمی‌کردند، دارای چربی شکمی به مراتب کمتری بودند. علاوه بر این میزان کلسترول HDLدر موشهای گروه چهارم افزایش یافته و فشارخون سیستولیک، میزان تری‌گلسیرید وکلسترول تام در این موش‌ها کاهش یافته است.

درحالیکه برای تعیین فواید بالقوه‌ی ذرت آبی برای انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است، محققان معتقدند که مطالعه‌ی اخیر بیانگر قدرت تغذیه‌ای ذرت آبی است که می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی تغذیه‌ای امیدوار کننده برای مقابله با سندرم متابولیک استفاده شود.

Geronimoaمی‌گوید: در این مطالعه مشخص گردید تجویز عصاره‌ی ذرت آبی از نژاد Mixtecoدارای اثرات مفیدی در تغییر برخی عوامل خطر سندرم متابولیک از جمله فشارخون بالا، هایپرلیپیدمیا و چربی شکمی است. این ماده‌ی غذایی می‌تواند یک رویکرد تغذیه‌ای برای پیشگیری و درمان سندرم متابولیک باشد.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/articles/315209.php